Dezbaterea publică este necesară pentru că realitățile românești nu mai sunt cele de acum 70 de ani, când învățătura creștină era impusă de preoții ortodocși în școli, cu biblia într-o mână și cu bățul în cealaltă mână
În ciuda controverselor din societatea
românească în privința predării disciplinei Religie în școli și a modului în
care se face această predare, Ministerul Educației Naționale parcă ține morțiș
să creeze tot mai multă nemulțumire și neînțelegere privind această latură
educațională extrem de sensibilă pentru oameni. Firesc ar fi fost, după părerea
multora dintre români, ca, ținând cont de realitățile din România, autoritățile
să inițieze și permită o dezbatere publică privind predarea sau nu a religiei
în școli.
Dacă această materie constituie o
necesitate și dacă se ajunge la concluzia că este necesară pentru educația
școlară, să se stabilească și condițiile unui învățământ de calitate, nu ca cel
de până în prezent, când modul în care se predă și învață este destul de
precar, needucând și nerăspunzând corespunzător elevilor. Mai mult, stârnind
numeroase controverse în rândul părinților, care consider inutilă și nenecesară
prezența acestei discipline în procesul de învățământ obligatoriu.
Cu atât mai mult, o dezbaterea publică pe această temă important
ar fi trebuit să clarifice toate aspectele controversate, luând în considerare
multitudinea cultelor religioase din țara noastră, nu doar cele recunoscute
oficial de către stat, dar să țină cont și de punctele de vedere obiective,
pertinente ale societății civile, părinților față de oportunitatea predării
acestei discipline în școli și a celorlalte lucruri care decurg din această
realitate.
Dezbaterea publică ar fi fost și este necesară și pentru faptul
că realitățile românești nu mai sunt nici cele de acum 70 de ani, când
învățătura creștină era impusă de preoții ortodocși în școli, cu biblia într-o
mână și cu bățul în cealaltă mână. Realitățile românești nu mai sunt nici măcar
cele din anii comunismului, când religia era complet interzisă în școli,
aceasta fiind învățată acasă, în familie, de către copii și rareori la biserică
de la preoți. Atunci erau alte realități decât acum, iar în societatea
românească nu existau atât de mulți trăitori proveniți din țări asiatice,
africane, arabe. Iar înaintea comunismului și după, dar cu mari constrângeri,
în țara noastră au existat doar două culte religioase principale: cultul
ortodox și cultul Greco-catolic.
Dezbaterea publică este cu atât mai necesară
astăzi pentru că realitatea ne arată o multitudine de culte religioase în
România, unele mai nou apărute, culte recunoscute sau nerecunoscute ai căror
adepți nu sunt doar români, maghiari, sași, ucraineni sau alte etnii
conlocuitoare de secole în țara noastră, ci și adepți mai nou stabiliți pe
meleagurile noaste, cum ar fi: arabi, chinezi, africani ori alți oameni
proveniți din cele mai îndepărtate colțuri ale lumii. După părerea mea, dar și
a altor concetățeni nu trebuie neglijate recent apărutele comunități musulmane
sau chineze, chiar dacă nu ni se par chiar numeroase, dar ale căror drepturi
religioase trebuie să le respectăm, ca oricărui cetățean roman, cum și ei
trebuie să ni le respecte pe ale noastre.
În Europa de după căderea
comunismului, au existat și continuă migrații de populații din Asia, din țările
africane și cele musulmane. Aproape că nu mai există țară europeană în care să
nu se fi încropit mai mult sau mai puțin, comunități de musulmani, de chinezi,
al căror exod a cuprins și fostele state comuniste de pe bătrânul continent.
Aceste comunități, inevitabil, au adus cu ele și propagat tot mai mult religii
și confesiuni a căror prezență era mai mică în aceste țări, până la această
migrație de populații.
Nici România n-a făcut excepție de la
acest fenomen, valul de migranți asiatici, africani, din țările arabe ajungând
și în țara noastră. Unii s-au stabilit aici, au devenit cetățeni români, o
parte au întemeiat chiar familii mixte cu românii. Astfel, s-au propagat și s-a
ajuns să avem comunități cu puternice culte, cum ar fi cultul musulman sau
budist, dar și numeroase alte confesiuni, religii de tip nou la care au aderat
și mulți români, care înainte erau ortodocși sau atei.
Au apărut și propovăduitorii de prin
America sau alte țări, care, spre deosebire de preoții ortodocși, colindă
satele și orașele românești, bat din ușă în ușă adăugând noi și numeroși
prozeliți cultelor din care fac parte. Toate aceste noi culte, dintre care
unele au reșit să fie recunoscute oficial de statul roman, altele așteptând
momentul potrivit pentru a dobândi acest statut, constituie, fac parte din
realitatea postcomunistă a României, lucru de care autoritățile ar trebui să
țină cont.
Tocmai de aceea introducerea religiei
în școli, cultele alese și cele nealese a fi învățate în unitățile de
învățământ obligatoriu, trebuie să constituie o dezbatere public serioasă, care
să ia în calcul toate aspectele și să ducă la hotărâri și judecăți de valoare,
astfel încât să nu se creeze tensiuni, nemulțumiri și discriminare de natură
religioasă, într-o societate tot mai pestriță și divizată.
În ciuda acestor realități evidente, Ministerul
Educației continuă să perpetueze confuzia și nemulțumirea multor cetățeni în
privința predării acestei discipline în școli. Astfel, recent, a dat curs
pozitiv avizului privind realizarea de manuale școlare noi, pentru anul de
învățământ ce va începe la toamnă, stabilind și criteriile după care vor fi
făcute. Cu precizarea că acestea au fost convenite în urma consultărilor cu
reprezentanții a 11 culte religioase recunoscute oficial în România. De menționat
că manualele se adresează doar elevilor din clasele a I-a și a II-a și sunt
prevăzute a fi realizate atât în forma clasică, cât și în format digital.
Recomandările principale pentru
realizatorii și autorii de manual prevăd câteva criterii, cum ar fi: să se țină
cont de corectitudinea conținutului științific, să aibă grijă ca informația să
corespundă învățăturii bibliei, conținuturile să fie relevante experienței de
viață a copiilor, să aibă o abordare didactică a conținutului, activitățile
practice trebuie să-i învețe pe elevi să lucreze în echipă, etc.
Unul dintre criteriile importante privind
realizarea manualelor prevede ca acestea să nu aibă un conținut denigrator în
relația cu alte biserici și nu vor promova ostilitatea pe criterii religioase.
În principiu, sună bine această recomandare, dar Ministerul Educației nu a luat
în considerare faptul că s-ar putea stârni ostilitate din partea cultelor
rămase pe dinafară la predarea religiei în școli. Dacă ne uităm pe lista celor
11 culte agreate pentru predare a religiilor proprii în unitățile de
învățământ, constatăm că nu se regăsesc religii ale unor comunități importante
în țara noastră, cum ar fi: arabii, evreii, chinezii.
Au fost lăsate pe dinafară religii
importante ca religia iudaică, musulmană, budistă, cu toate că în România
trăiesc destul de mulți adepți ai acestor culte, dar care s-ar putea simți
lezați și discriminați de statul român pentru că spre deosebire de celelalte 11
culte agreate, ele nu au posibilitatea să-și educe copiii conform perceptelor
proprii. Este un precedent periculos această discriminare, mai ales că avem
exemplele negative de-a lungul timpului, când s-au iscat conflicte sângeroase
în diverse țări ale lumii, având la bază criterii religioase.
Nemaivorbind de faptul că alături de cultele
mari lăsate pe dinafara procesului educațional, în țara noastră trăiesc și
oameni cu alte orientări religioase, cum ar fi zamolxienii de exemplu ori alți
minoritari din acest punct de vedere, care ar putea fi nemulțumiți. Mai sunt și
cei care s-au declarat atei și nu privesc cu ochi buni predarea religiei în
școli.
Lăsând la o parte faptul că multe
culte au fost discriminate, dacă tot ni se bagă pe gât religia în școli,
considerată a fi un lucru bun de unii, inutilă sau opțională de alții, pierdere
de vreme și o îndoctrinare religioasă de o calitate îndoielnică, obligatorie
pentru elevi, să vedem totuși, ce ar presupune implementarea predării acestei
discipline conform Ministerului Educației.
Până acum, în majoritatea școlilor din
România s-a predat și se predă religia ortodoxă, este și firesc pentru că
populația este în proporție de peste 80% potrivit estimărilor, ortodoxă. Cu
începere din această toamnă, alături de cultul ortodox vor fi predate încă alte
zece culte, dintre care două în limbile ucraineană și maghiară. Pentru acestea
două sigur este nevoie de dascăli calificați, vorbitori de maghiară și
ucraineană.
În primul rând, pentru toate religiile
ce vor fi predate în școli sunt necesare manuale școlare fiecăreia dintre ele.
Conform Ministerului Educației, potrivit legii, disciplina Religie trebuie să
fie predată în școli numai de către personal calificat, abilitat, care să
respecte protocoalele încheiate de această instituție cu cele 11 culte
recunoscute oficial.
Dacă până în prezent, în cazul
religiei ortodoxe a fost și este penurie de cadre didactice, școlile angajând
cum au putut și de unde au găsit diverse personae, unele chiar necalificate și neabilitate
pentru predarea religiei în școli, se pune întrebarea de unde o să apară până
la toamnă, sute de profesori calificați să predea această disciplină elevilor?
Pe ce bază și cum se vor selecționa și pregăti într-un timp atât de scurt, noii
profesori de religie de către cele 11 culte recunoscute oficial?
În ce săli de curs și cum se va preda
religia în clase unde există mai mulți elevi, aparținând diferitelor
confesiuni, ținând cont și de faptul că în numeroase școli procesul de
învățământ suferă din cauza spațiului insuficient? Suferă din cauza numărului
insuficient de clase. Ce vor face elevii care aparțin altor confesiuni
religioase în afara celor recunoscute și predate în școli, atunci când colegii
lor au parte de învățătura religioasă și ei nu? Nu se vor simți discriminați în
raport cu ceilalți?
Reprezentanţii Ministerului au
explicat că "aceste criterii sunt auxiliare şi menite
să clarifice aspecte potenţial controversate din programa şcolară a materiei
Religie". Criteriile au fost stabilite în urma discuţiilor purtate de
Ministerul Educaţiei cu reprezentanţii cultelor care vor avea manuale.
După cum putem lesne constata,
tratarea problemei predării Religiei în școli, cu mare ușurință din partea
autorităților, prin norme făcute pe genunchi, cu heirupism, cu discriminare
între culte, fără dezbatere publică, fără a se lua în calcul și ține cont de
noile realități religioase din România, poate deveni un lucru periculos pentru
viitor. Poate crea tensiuni în rândul cultelor, poate stârni nemulțumiri și
reacții negative din partea populației. Mulți cetățenii își pun întrebarea dacă
nu cumva ar trebui ca religia să fie învățată de copii în sânul cultului și
confesiunii din care fac parte, ca fiecare biserică să se ocupe de adepții ei.
Nu ar trebui ca școala
instituționalizată să se ocupe preponderant de învățământul științelor,
artelor, materiei, iar religia, spiritualitatea să-și desfășoare propriul
sistem educațional pentru fiecare cult în parte, fără nici o legătură cu
școala? Poate ar fi mai firesc, mai normal ca religia să-și urmeze cursul ei,
iar școala menirea ei. Ar exista mai multă normalitate într-o societate
multireligioasă și multiculturală și, foarte important, ar elimina riscul
tensiunilor interreligioase.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu