Parlamentul
a adoptat marți directiva privind așa-numitul „drept la reparare” pentru
consumatori, cu 584 voturi pentru, trei împotrivă și 14 abțineri. Normele
clarifică obligațiile producătorilor de a repara bunurile și încurajează
consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor reparându-le.
Obligația
de a repara
Noile
norme prevăd că producătorii au obligația să furnizeze servicii de
reparații în timp util și la costuri accesibile și să informeze
consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare. Bunurile reparate în
perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției
legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajați și mai mult să aleagă să
repare produsul în loc să îl înlocuiască.
După
ce expiră perioada de garanție, producătorii vor avea în continuare
obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din
punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii. În această categorie
intră mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoanele mobile.
Lista
categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. Totodată, consumatorii
pot să împrumute un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau
pot să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, dacă produsul nu
mai poate fi reparat.
Informații
despre condițiile și serviciile de reparare
Consumatorii
pot primi un formular european de informații privind repararea, care îi va
ajuta să evalueze și să compare serviciile de reparare. Formularul va
include detalii despre prețul și durata reparării, în funcție de defectul
constatat.
Pentru
a ușura procesul de reparare, va fi creată o platformă europeană online, cu
secțiuni pentru fiecare țară.
Accesând-o,
consumatorii vor găsi cu ușurință ateliere locale de reparații, vânzători
de bunuri recondiționate, cumpărători de bunuri defecte sau inițiative de
reparare din cadrul comunităților, ca de pildă așa-numitele „cafenele de
reparații”.
Revitalizarea
pieței reparațiilor
Noile
norme urmăresc să consolideze piața reparațiilor din Uniune și să reducă
costul reparațiilor suportat de consumatori. Producătorii vor avea
obligația să ofere piese de schimb și ustensile la un preț rezonabil. De
asemenea, le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale și tehnici
legate de componente sau de programele informatice care împiedică
repararea.
Mai precis, producătorii nu vor putea să
împiedice reparatorii independenți să utilizeze componente second-hand sau
imprimate 3D și nici nu vor putea să refuze să repare un produs doar din
motive economice sau fiindcă a fost reparat anterior de altcineva.
Promovarea
reparațiilor la prețuri accesibile
Pentru
a face reparațiile mai accesibile, fiecare țară a Uniunii va trebui să
aplice cel puțin una dintre următoarele măsuri: să ofere vouchere și
fonduri pentru reparații, să desfășoare campanii de informare, să ofere
cursuri de reparare sau să sprijine inițiativele din domeniu de la nivelul
comunităților.
Citat
Raportorul René Repasi (S&D,
Germania) a declarat: „Dreptul consumatorilor de a repara produse va deveni
acum o realitate. A repara va fi mai ușor și mai ieftin în loc de a cumpăra
produse noi, scumpe. Aceasta este o reușită semnificativă pentru Parlament
și angajamentul său de a sprijini consumatorii în lupta împotriva
schimbărilor climatice. Noua legislație extinde garanțiile legale cu 12
luni atunci când se optează pentru reparații, oferă un acces mai bun la
piesele de schimb și asigură reparații mai ușoare, mai ieftine și mai
rapide.”
Următorii
pași
După
ce directiva va fi aprobată oficial de Consiliu și publicată în Jurnalul
Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o
transpune în legislația națională.
Context
Potrivit Comisiei Europene,
eliminarea prematură a bunurilor de consum produce 261 de milioane de tone
de emisii echivalente de CO2, consumă 30 de milioane de tone de resurse și
generează 35 de milioane de tone de deșeuri în UE în fiecare an.
Consumatorii pierd, de asemenea, aproximativ 12 miliarde EUR pe an prin
înlocuirea bunurilor, în loc să le repare. În plus, se preconizează că
noile norme vor aduce în UE 4,8 miliarde EUR sub formă de creștere
economică și investiții.
Directiva
completează alte norme noi ale UE privind proiectarea ecologică și consolidarea rolului
consumatorilor în vederea tranziției verzi.
Legislația
răspunde direct solicitărilor cetățenilor, exprimate în cadrul Conferinței privind viitorul
Europei - mai concret, propunerile 5(6), 5(7), 5(10) și 11
(2) privind consumul sustenabil și creșterea sustenabilă și inovarea:
lansarea unei „platforme de reparare”; introducerea unor măsuri de
promovare a dreptului la reparare” și de acces la piese de schimb; luarea
de măsuri la nivelul UE pentru a stimula consumatorii să utilizeze produse
mai mult timp; și abordarea obsolescenței planificate și asigurarea
dreptului la reparare.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu